Skip to main content

ΟΙ ΑΚΥΚΛΟΦΟΡΗΤΕΣ STUDIO ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΞΥΛΟΥΡΗ





Με την παρούσα δημοσίευση παρουσιάζονται για πρώτη φορά όλες οι εντοπισμένες ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις του Νίκου Ξυλούρη που πραγματοποιήθηκαν σε studio (και όχι ζωντανές ηχογραφήσεις), οι περισσότερες με αριθμό μήτρας και ημερομηνία ηχογράφησης, καθώς και κάποιες πληροφορίες που τις πλαισιώνουν.


• Η ΑΡΧΗ : ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ (1980-1984)
-----------------------------------------------


ΣΑΛΠΙΣΜΑ (1980)

Ο δίσκος ΣΑΛΠΙΣΜΑ (Columbia – 14C 062-70858), σε μουσική Λουκά Θάνου, διατέθηκε στην αγορά μετά την αποδήμηση του Αρχάγγελου, γύρω στα μέσα Μάρτη του 1980, παρότι ο δίσκος ήταν έτοιμος και τυπωμένος δύο χρόνια νωρίτερα, τον Απρίλιο του 1978. Οι ηχογραφήσεις του δίσκου είχαν πραγματοποιηθεί το 1976. Από τον Δεκέμβριο του 1976 που διευθυντής και παραγωγός της Columbia είχε αναλάβει ο Γιώργος Πετσίλας, αντικαθιστώντας τον σπουδαίο παραγωγό Γιώργο Μακράκη, η πολιτική αλλά και η αισθητική της εταιρείας είχε αλλάξει ριζικά και έτσι δεν την ενδιέφερε πολύ ο δίσκος, παρά τη σπουδαιότητά του. Είχε μπει «στο ράφι»... και ίσως να μην κυκλοφορούσε ποτέ. Μετά το συμβάν της 8ης Φεβρουαρίου του 1980 και κατόπιν πρωτοβουλίας και συνεννόησης του ηθοποιού Δημήτρη Παπαγιάννη με τον Λουκά Θάνο και τον Υπουργό Κοινωνικών Υπηρεσιών Σπυρίδωνα Δοξιάδη (1917-1991), ο δίσκος τελικά κυκλοφόρησε, με κίνητρο τη διάθεση των εσόδων από τις πωλήσεις του δίσκου στην Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία.


ΠΑΝΤΕΡΜΗ ΚΡΗΤΗ (1983)

Στο οπισθόφυλλο του δίσκου ΠΑΝΤΕΡΜΗ ΚΡΗΤΗ που κυκλοφόρησε το 1983 (Columbia – 14C 254-71309), ο Γιώργος Ν. Ξυλούρης (υιός του Ψαρονίκου), ο οποίος είχε επιμεληθεί την έκδοση, σημείωνε: «Ο δίσκος αυτός μπορεί να θεωρηθεί ξεκίνημα για την επανέκδοση κάποιων άλλων δίσκων του που δεν κυκλοφορούν. Το χρωστούμε στη μνήμη του. Το χρωστούμε σ’ όσους τον κρατούν μέσα τους, αθάνατο.»

Στη συγκεκριμένη συλλογή συμπεριλήφθηκαν 3 ακυκλοφόρητα κομμάτια:

― «Ένας αητός στη θύελλα» / ηχογράφηση του 1970
Στις πληροφορίες του δίσκου αναγράφεται ότι είχε κυκλοφορήσει σε δίσκο 45 στροφών, κάτι που δεν ισχύει. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, διαβάστε στη δημοσίευση αυτή: nikosxylouris-psaronikos.blogspot.com/2018/09/blog-post.html

― «Ο βράχος» / ηχογράφηση του 1978
Συρτό που ηχογραφήθηκε στο πλαίσιο του δίσκου ΤΑ ΞΥΛΟΥΡΕΪΚΑ, χωρίς όμως να συμπεριληφθεί σε αυτόν.

― «Ανωγειανές κοντυλιές» / ηχογράφηση του 1978
Εναλλακτικό take του τραγουδιού «Αρισμαροβιτσόβεργα» που υπάρχει στα ΞΥΛΟΥΡΕΪΚΑ, με διαφορετικές μαντινάδες και μόνη κοινή, την τελευταία – «Αρισμαροβιτσόβεργα και διαμαντένια πέτρα, πως ήθελ’ ανταμώσουμε, τ’ αμάτι μου εξεπέτα» – αλλά και με νέα μείξη/ισορροπία στα όργανα.


Ο ΔΕΙΠΝΟΣ Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ (1984)

Τον Νοέμβριο του 1984, με πρωτοβουλία του Γιώργου Ν. Ξυλούρη, εκδόθηκε στην Ανώνυμη Εταιρεία Μουσικών Εκδόσεων του Στέλιου Αεράκη, ο δίσκος Ο ΔΕΙΠΝΟΣ Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ (ΑΕΜΕ 317), τελευταίος καρπός της συνεργασίας του Αρχάγγελου με τον Σταύρο Ξαρχάκο, ηχογραφημένος – αλλά όχι ολοκληρωμένος – 6 χρόνια νωρίτερα, τον Νοέμβριο του 1978. Αυτές ήταν και οι τελευταίες studio ηχογραφήσεις του Νίκου Ξυλούρη, ακριβώς 20 χρόνια μετά τις πρώτες (Νοέμβριος 1958).

Ο δίσκος περιέχει μουσική και τραγούδια του Ξαρχάκου, χωρισμένα σε δύο ενότητες («Ο Δείπνος ο Μυστικός» και «Μνήμη παλιά κι αστοχισμένη») που είχε συνθέσει για την τηλεοπτική σειρά με τίτλο «Έρωτας και Επανάσταση» (ΕΡΤ, 1978-1979). Ενώ ο Νίκος Ξυλούρης νοσηλευόταν, το Καλοκαίρι του 1979, στο Memorial Sloan Kettering Cancer Center της Νέας Υόρκης, σε κουβέντα με τον Ξαρχάκο (ο οποίος είχε προτείνει το μεγάλο αυτό αντικαρκινικό νοσοκομείο), είπε «Κάνε υπομονή Σταύρο, λίγο ακόμα» ως απάντηση στο ενθαρρυντικό κάλεσμα του συνθέτη «Νίκο, να βγεις, να τελειώσουμε τον Δείπνο τον Μυστικό».

Ο Νίκος είχε ηχογραφήσει 5 τραγούδια με τη φωνή του και ο δίσκος ήταν ημιτελής, για αυτό και δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα. Το 1984 έγιναν κάποιες επεξεργασίες και κάποια κολλάζ από ηχογραφημένο υλικό και έτσι προέκυψε και 1 ακόμα τραγούδι με τη φωνή του. Προστέθηκαν 5 οργανικά κομμάτια και κατά κάποιο τρόπο, ολοκληρώθηκε ο δίσκος.


• Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ...
-----------------------------------------------


Μετά τον Νοέμβριο του 1984 και μέχρι σήμερα, δεν συνεχίστηκαν οι προσπάθειες για κυκλοφορία ανέκδοτων studio ηχογραφήσεων του Νίκου Ξυλούρη, παρά μόνο ορισμένων ζωντανών ηχογραφήσεων τις οποίες μπορείτε να εντοπίσετε εδώ (www.facebook.com/notes/κρητική-δισκογραφία/νίκος-ξυλούρης-δισκογραφία/1510727042563984), στην προτελευταία ενότητα (στ).

Ακολουθεί αναλυτική – κατά αριθμό μήτρας ή χρονολογία – καταγραφή των εντοπισμένων ανέκδοτων studio ηχογραφήσεων.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 1
==========================
― Τίτλος: Θητεία Νο 3
― Συνθέτης: Γιάννης Μαρκόπουλος
― Στιχουργός: Μάνος Ελευθερίου
― Αριθμός μήτρας: 7XCG 4005
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 25 Απριλίου 1972
― Σημειώσεις: Κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για το τραγούδι με τίτλο «Κι είδα γυναίκες» από το έργο ΘΗΤΕΙΑ. Στον δίσκο ΘΗΤΕΙΑ που κυκλοφόρησε το 1974, το τραγούδι τελικά ερμήνευσε ο Λάκης Χαλκιάς. Την ίδια μέρα ηχογραφήθηκαν 2 τραγούδια από το έργο ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΤΕΡΑ του Γιάννη Μαρκόπουλου, σε στίχους Μιχάλη Κατσαρού, τα «Την εικόνα σου» και «Ο Λάκης» (με αριθμούς μήτρας 7XCG 4003 και 7XCG 4004 αντίστοιχα) που κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45 στροφών (Columbia – SCDG 4094) έναν χρόνο αργότερα. Στον δίσκο ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΤΕΡΑ που κυκλοφόρησε στα τέλη του 1972, τα τραγούδια τελικά ερμήνευσε ο Γιάννης Μαρκόπουλος.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 2
==========================
― Τίτλος: Σπίτι
― Συνθέτης: Γιάννης Μαρκόπουλος
― Στιχουργός: Μιχάλης Κατσαρός
― Αριθμός μήτρας: 7XCG 4006
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 27 Απριλίου 1972
― Σημειώσεις: Πρόκειται για τραγούδι από το έργο ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Στον δίσκο, το τραγούδι τελικά ερμήνευσε η Ξανθίππη Καραθανάση.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 3
==========================
― Τίτλος: Στη γη σου
― Συνθέτης: Γιάννης Μαρκόπουλος
― Στιχουργός: Μιχάλης Κατσαρός
― Αριθμός μήτρας: 7XCG 4007
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 27 Απριλίου 1972
― Σημειώσεις: Πρόκειται για τραγούδι από το έργο ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Στον δίσκο, το τραγούδι τελικά ερμήνευσε ο Γιάννης Μαρκόπουλος. Παρατηρούμε ότι τα τραγούδια που ηχογράφησε ο Νίκος Ξυλούρης από το συγκεκριμένο έργο είναι συνολικά 4. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι σε ζωντανές ηχογραφήσεις της περιόδου 1972-1973 από τη Μπουάτ «Στούντιο Λήδρα» που περισώζονται, ο Νίκος Ξυλούρης τραγουδάει 1 ακόμα τραγούδι από το έργο, το «Η Θαλασσινή», συμπεραίνουμε με ασφάλεια ότι ο Γιάννης Μαρκόπουλος αρχικά του είχε αναθέσει, τουλάχιστον το 50% της ερμηνείας για την ηχογράφηση του έργου, αν όχι εξ ολοκλήρου. Όμως υπήρχε ένα πρόβλημα. Ο Μαρκόπουλος συνεργαζόταν δισκογραφικά και είχε υπογράψει συμβόλαιο με τον Βίκκο Αντίππα (με τις δισκογραφικές ετικέτες της Philips και της Polydor που εκπροσώπευε στην Ελλάδα), ήδη από το 1963. Ο Νίκος Ξυλούρης από το 1969 είχε υπογράψει συμβόλαιο με τον Τάκη Λαμπρόπουλο (με τις δισκογραφικές ετικέτες Columbia και His Master’s Voice που εκπροσώπευε στην Ελλάδα). Προκειμένου το 1970 να κυκλοφορήσει ο δίσκος ΧΡΟΝΙΚΟ στην Philips, η Columbia της δάνεισε εκτάκτως τον Νίκο Ξυλούρη, με αντάλλαγμα τον δανεισμό του Γιάννη Μαρκόπουλου για δημιουργία ενός δίσκου στην Columbia, τον επόμενο χρόνο. Με αυτή τη συμφωνία, τα ΡΙΖΙΤΙΚΑ κυκλοφόρησαν στην Columbia το 1971. Ο Μαρκόπουλος, μετά από αυτή την τράμπα, υπέγραψε συμβόλαιο με τον Λαμπρόπουλο, ενώ παράλληλα διατήρησε μία περιστασιακή συνεργασία με τον Αντίππα, με τον Μάκη Μάτσα (Minos) και με τον Αλέκο Πατσιφά (Lyra). Το 1972 ο Γιάννης Μαρκόπουλος ήθελε να κυκλοφορήσει τρεις δίσκους με τον Λαμπρόπουλο, ο οποίος όμως δέχτηκε τους δύο από αυτούς (ΔΙΑΛΕΙΜΑ στην Columbia και ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ στην His Master’s Voice). Ο τρίτος δίσκος από αυτούς, τον οποίο απέρριψε ο Λαμπρόπουλος, ήταν ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Ο Μαρκόπουλος στράφηκε στον Αντίππα (Polydor) για την κυκλοφορία του δίσκου. Όμως ο Νίκος Ξυλούρης που είχε ήδη ηχογραφήσει 4 τραγούδια για τον δίσκο, δε γινόταν να κυκλοφορήσει πάλι από άλλη εταιρεία. Έτσι, ο Μαρκόπουλος αποφάσισε να ηχογραφήσει ξανά τα τραγούδια. Τελικά, στον δίσκο, από τα 11 κομμάτια, τα 9 τραγούδια ερμήνευσε ο ίδιος ο συνθέτης, 1 ερμήνευσε η Ξανθίππη Καραθανάση, ενώ 1 είναι ορχηστρικό.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 4
==========================
― Τίτλος: Θητεία Νο 8
― Συνθέτης: Γιάννης Μαρκόπουλος
― Στιχουργός: Μάνος Ελευθερίου
― Αριθμός μήτρας: 7XCG 4008
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 27 Απριλίου 1972
― Σημειώσεις: Κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για το τραγούδι με τίτλο «Πρόλογος για τον Αθανάσιο Διάκο» από το έργο ΘΗΤΕΙΑ. Στον δίσκο ΘΗΤΕΙΑ που κυκλοφόρησε το 1974, το τραγούδι τελικά ερμήνευσε ο Λάκης Χαλκιάς μαζί με τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι σε ζωντανές ηχογραφήσεις της περιόδου 1972-1973 από τη Μπουάτ «Στούντιο Λήδρα» που περισώζονται, ο Νίκος Ξυλούρης τραγουδάει 3 ακόμα τραγούδια από την ΘΗΤΕΙΑ, τα «Τα λόγια και τα χρόνια τα χαμένα», «Το καριοφίλι μάνα μου» και «Τη δόξα των ανθρώπων», συμπεραίνουμε με ασφάλεια ότι ο Γιάννης Μαρκόπουλος ήδη από το 1972 προόριζε το έργο για τον Ψαρονίκο. Τα ηχογραφημένα τραγούδια, εξαιτίας δριμείας λογοκρισίας, δεν εγκρίνονταν και για αυτό, ο δίσκος θα καθυστερούσε πολύ να κυκλοφορήσει. Όταν το 1973 η σχέση μεταξύ των δύο ανδρών κλονίστηκε – εξαιτίας διαφόρων περιστατικών στα οποία δεν θα επεκταθούμε – ο Μαρκόπουλος πρότεινε στον Χαράλαμπο Γαργανουράκη να ερμηνεύσει τα τραγούδια.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 5
==========================
― Τίτλος: Κόψε μικρή μου την κλωστή
― Μουσική/Διασκευή: Νίκος Ξυλούρης
― Στίχοι: Παραδοσιακές μαντινάδες
― Αριθμός μήτρας: 7YCG 4345
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 12 Σεπτεμβρίου 1973
― Σημειώσεις: Κοντυλιές που ηχογράφησε ο Νίκος Ξυλούρης μαζί με τον Γιάννη Ξυλούρη και τον θρυλικό σαντουρίστα Τάσο Διακογιώργη. Οι τρεις καλλιτέχνες είχαν αρχίσει να συνεργάζονται ήδη από το 1970 για τις ηχογραφήσεις του δίσκου ΧΡΟΝΙΚΟ και έμειναν στενοί συνεργάτες μέχρι το 1978, ενώ από το 1981 μέχρι και το 1989 ο Ψαρογιάννης ηχογράφησε με τον Διακογιώργη, 2 προσωπικούς του δίσκους (ΤΑ ΠΕΤΡΑΔΟΛΑΚΙΑ και ΕΝΟΤΗΤΕΣ). Από το 1971, εκτός από τις περιστάσεις των ηχογραφήσεων, οι τρεις βρίσκονταν μαζί επί σκηνής σε όλες τις εμφανίσεις του Νίκου Ξυλούρη με τον Γιάννη Μαρκόπουλο, αρχικά στη Μπουάτ «Στούντιο Λήδρα» και έπειτα σε όλες τις συναυλίες τους μέχρι και το 1974, καθώς και στις περισσότερες εμφανίσεις και συναυλίες με τον Σταύρο Ξαρχάκο από το 1973 μέχρι και το 1978. Ο Τάσος Διακογιώργης, επίσης τέλεσε ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας για τον δίσκο ΤΑ ΠΟΥ ΘΥΜΟΥΜΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩ (1975).


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 6
==========================
― Τίτλος: Ερωτόκριτος
― Μουσική: Παραδοσιακή
― Διασκευή: Νίκος Ξυλούρης, Γιάννης Ξυλούρης, Τάσος Διακογιώργης
― Στίχοι: Βιτσέντζος Κορνάρος
― Αριθμός μήτρας: 7YCG 4346
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 12 Σεπτεμβρίου 1973
― Σημειώσεις: Την ίδια μέρα, ο Νίκος Ξυλούρης με τον Ψαρογιάννη και τον Τάσο Διακογιώργη ηχογράφησαν και τον «Ερωτόκριτό» τους. Τρίτο κομμάτι που ηχογράφησαν, επίσης την ίδια μέρα, είναι το «Ω μερακλίνα κοπελιά» το οποίο συμπεριλήφθηκε στον δίσκο ΤΑ ΠΟΥ ΘΥΜΟΥΜΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩ (1975). Στις ζωντανές ηχογραφήσεις της περιόδου 1972-1973 από τη Μπουάτ «Στούντιο Λήδρα» που περισώζονται, ακούμε τον Αρχάγγελο να τραγουδάει «Ερωτόκριτο», με το σαντούρι του Διακογιώργη και το λαγούτο του Ψαρογιάννη σε κύριο ρόλο και τον Ζαχάρη Φασουλά να τους συνοδεύει επίσης με λαγούτο. Υποθέτουμε ότι η ανέκδοτη αυτή ηχογράφηση του Ερωτόκριτου, φέρει κοινά σημεία με αυτή (www.youtube.com/watch?v=TzyHaEudRWc&t=1847) τη ζωντανή ηχογράφηση.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 7
==========================
― Τίτλος: Καιρό σου κάνει και λιχνάς
― Μουσική: Παραδοσιακή
― Διασκευή: Νίκος Ξυλούρης & Γιώργης Κουτσουρέλης
― Στίχοι: Παραδοσιακοί
― Αριθμός μήτρας: 7YCG 4850
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 25 Ιουνίου 1974
― Σημειώσεις: Πρόκειται, κατά πάσα πιθανότητα για κισσαμίτικο συρτό. Λαγούτο παίζει ο μεγάλος Κισσαμίτης πρωτομάστορας της κρητικής μουσικής, Γιώργης Κουτσουρέλης. Ο Νίκος Ξυλούρης ήταν ο μόνος καλλιτέχνης με τον οποίο ηχογράφησε ο Γιώργης Κουτσουρέλης σε studio, εκτός του αδελφού του, Στέλιου, μετά τον θάνατο του αδερφού τους, Μανώλη Κουτσουρέλη (το 1958). Η αρχική ιδέα ήταν Ξυλούρης και Κουτσουρέλης να ηχογραφήσουν έναν δίσκο 12 τραγουδιών, από κοινού. Στο αυτοβιογραφικό σημείωμα που υπάρχει στο βιβλίο του Αθανάσιου Δεικτάκη, «Χανιώτες λαϊκοί μουσικοί που δεν υπάρχουν πια» (Τόμος Α΄, 1999), ο Γιώργης Κουτσουρέλης αναφέρει ότι ηχογράφησε 6 τραγούδια με τον Ψαρονίκο. Τον Φεβρουάριο του 1974 ηχογράφησαν 2 τραγούδια («Μπαρμπούνι μου» και «Νενέ μου») που κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45 στροφών (Columbia – SCDG 4160). Κατά πάσα πιθανότητα, τον Ιούνιο του ίδιου έτους, εκτός του «Καιρό σου κάνει και λιχνάς», ηχογράφησαν και το «Κρουσταλοβραχιονάτη μου». Στον δίσκο ΤΑ ΠΟΥ ΘΥΜΟΥΜΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩ (1975) του Νίκου Ξυλούρη, συμπεριλήφθηκαν τα «Νενέ μου» και «Κρουσταλοβραχιονάτη μου». Στο σύνολο, 4 ηχογραφήσεις.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 8
==========================
― Τίτλος: Σήκω γλυκέ μου
― Μουσική: Λουκάς Θάνος
― Στίχοι: Από το ποίημα «Επιτάφιος» του Γιάννη Ρίτσου
― Αριθμός μήτρας: Άγνωστος
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 1976
― Σημειώσεις: Ηχογραφήθηκε μεταξύ των άλλων τραγουδιών που συμπεριλήφθηκαν στον δίσκο ΣΑΛΠΙΣΜΑ (1980). Ο ίδιος ο συνθέτης έχει δηλώσει ότι η ηχογράφηση αυτή, καθώς και άλλες που έχει στο προσωπικό του αρχείο, θα κυκλοφορήσουν κάποια στιγμή, σε κάποια συλλεκτική έκδοση. Την ηχογράφηση μπορείτε να ακούσετε στην εκπομπή που κάναμε με τον Γιώργο Τσάμπρα στο Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, στις 16 Νοεμβρίου 2018, εδώ (webradio.ert.gr/deytero-programma/prepi-na-xeris-michani-na-kopsis-mavra-matiaparaskevi-16-noemvriou-2018-afieroma-ston-niko-xylouri-me-kalesmeno-ton-themistokli-pantelopoulo), στο σημείο 01:15:55.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 9
==========================
― Τίτλος: Μηνάς μου κόρη κι έρχομαι
― Μουσική: Παραδοσιακή
― Διασκευή: Νίκος Ξυλούρης
― Στίχοι: Παραδοσιακοί
― Αριθμός μήτρας: Άγνωστος
― Ημερομηνία ηχογράφησης: Νοέμβριος 1978
― Σημειώσεις: Πρόκειται για ριζίτικο τραγούδι που ηχογράφησε ο Ψαρονίκος μαζί με τον Ψαρογιάννη και τον Ζαχάρη Φασουλά, για τις ανάγκες της τηλεοπτικής σειράς «Έρωτας και Επανάσταση» (ΕΡΤ, 1978-1979). Το τραγούδι, σύμφωνα με μαρτυρίες ακούστηκε σε κάποιο επεισόδιο της σειράς. Δυστυχώς, η σειρά δεν διασώζεται στο αρχείο της ΕΡΤ.


ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 10
==========================
― Τίτλος: Πρώτος συρτός
― Μουσική: Παραδοσιακή
― Διασκευή: Νίκος Ξυλούρης
― Στίχοι: Χωρίς
― Αριθμός μήτρας: Άγνωστος
― Ημερομηνία ηχογράφησης: Νοέμβριος 1978
― Σημειώσεις: Πρόκειται για παραδοσιακό χανιώτικο συρτό που ηχογράφησε ο Ψαρονίκος μαζί με τον Ψαρογιάννη και τον Ζαχάρη Φασουλά, για τις ανάγκες της τηλεοπτικής σειράς «Έρωτας και Επανάσταση» (ΕΡΤ, 1978-1979). Το τραγούδι, σύμφωνα με μαρτυρίες ακούστηκε σε κάποιο επεισόδιο της σειράς. Δυστυχώς, η σειρά δεν διασώζεται στο αρχείο της ΕΡΤ.


Για λόγους οικονομίας, δεν αναφέρονται οι ηχογραφήσεις του Νίκου Ξυλούρη για τις ταινίες Η ΚΡΗΤΗ (1970) και Η ΧΑΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ (1971), για τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στις σχετικές δημοσιεύσεις:

― Η ΚΡΗΤΗ (1970)

― Η ΧΑΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ (1971)


Ευελπιστούμε πως κάποια μέρα όλες οι παραπάνω ανέκδοτες ηχογραφήσεις θα κυκλοφορήσουν σε κάποια CD’s ή σε ψηφιακή μορφή.


• ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ
-----------------------------------------------


Έχουν εντοπιστεί ακόμα 2 τίτλοι που εκ πρώτης όψεως δεν παραπέμπουν σε κάποια κυκλοφορημένα τραγούδια. Όμως, μετά από έρευνα συμπέρανα ότι και οι 2 τίτλοι αντιστοιχούν σε γνωστές, δισκογραφημένες ηχογραφήσεις.


ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 1
==========================
― Τίτλος: Αυτό το χώμα
― Μουσική: Χριστόδουλος Χάλαρης
― Στίχοι: Γιάννης Κακουλίδης
― Αριθμός μήτρας: 7YCG 4205
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 1 Μαρτίου 1973
― Σημειώσεις: Πρόκειται για το τραγούδι με τίτλο «Δε σου τα ‘πα μωρέ Νικόλα» που συμπεριλήφθηκε στον δίσκο ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ (1974), παρότι οι αριθμοί μήτρας από 7YCG 4202 ως και 7YCG 4211 αντιστοιχούν σε ηχογραφήσεις για τον δίσκο Ο ΤΡΟΠΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥ (1973). Όλες οι άλλες ηχογραφήσεις για τον δίσκο ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ (1974) πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο του 1974.


ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ 2
==========================
― Τίτλος: Τραγούδι 2ον
― Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
― Στίχοι: Αναφέρεται ο Σταύρος Ξαρχάκος, αλλά είναι ο Γιώργος Σκούρτης
― Αριθμός μήτρας: 7YCG 4539
― Ημερομηνία ηχογράφησης: 12 Ιανουαρίου 1974
― Σημειώσεις: Πρόκειται για το τραγούδι με τίτλο «Η αναπαράσταση» που συμπεριλήφθηκε στον δίσκο ΚΟΜΜΕΝΤΙΑ ή Η ΠΑΛΗ ΧΩΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΑΔΩΝ που κυκλοφόρησε το 1975. Οι ηχογραφήσεις για τον δίσκο ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο του 1973 και ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο του 1974. Η ίδια ηχογράφηση, αλλά χωρίς το εισαγωγικό μέρος – διάρκειας 01:22 – συμπεριλήφθηκε και στον δίσκο Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΓΙΑΛΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ (Ξαρχάκος / Ξυλούρης / Γαλάνη) που κυκλοφόρησε το 1976, αλλά με τον τίτλο «Μπροστά πηγαίνει ο λαός».


Έρευνα, καταγραφή και επιμέλεια δημοσίευσης: Θεμιστοκλής Παντελόπουλος

Τελευταία ενημέρωση δημοσίευσης: 6 Ιανουαρίου 2019

Για τον εντοπισμό των ηχογραφήσεων με αριθμό μήτρας, εμπιστεύθηκα το «Λεύκωμα Ελληνικής Δισκογραφίας» (Τόμος Ε΄, 2014) του Βασίλη Χατζηαντωνίου, καθώς και τη βάση δεδομένων www.greekdiscography.gr που ο ίδιος ο Χατζηαντωνίου στοιχειοθετεί εδώ και καιρό.

Η παρούσα δημοσίευση δε θα μπορούσε να ολοκληρωθεί χωρίς τη συμβολή του Νάσου Λουκάκη.

Comments

Popular posts from this blog

ΦΙΛΕΝΤΕΜ : Οι τέσσερις ηχογραφήσεις του Νίκου Ξυλούρη και η ιστορία του τραγουδιού

Ακούστε τα τέσσερα Φιλεντέμ του Ψαρονίκου σε αυτή την playlist https://www.youtube.com/playlist?list=PLlQbG1y59FXCuSu93PMaGFt4JGc17NnO2 Προέλευση του τραγουδιού Το «Φιλεντέμ» είναι ένα πολύ γνωστό τραγούδι που εμφανίστηκε στα αστικά κέντρα της Κρήτης μέσα στο τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα. Το μουσικό θέμα του βασίζεται στον οθωμανικό «Ύμνο της Σεβαστούπολης» (Sivastopol Marşı) που συντέθηκε από τον λόγιο Τούρκο συνθέτη Ριφάτ Μπέη (Rıfat Bey, 1820-1888) μόλις πριν από την εντεκάμηνη πολιορκία της Σεβαστούπολης (1854-1855) από Γάλλους, Βρετανούς και Οθωμανούς, κατά τη διάρκεια του ιδιαίτερα αιματηρού Κριμαϊκού Πολέμου (1853-1856), μεταξύ της Ρωσικής Αυτοκρατορίας από τη μία πλευρά και των συμμαχικών δυνάμεων της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, της Β΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας, της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και του Βασιλείου της Σαρδηνίας από την άλλη πλευρά. «Η πολιορκία της Σεβαστούπολης» – πίνακας του Φραντς Ρουμπώ Το αυθεντικό τραγούδι (ο «Ύμνος της Σεβαστούπολης») είχ

Δίσκοι 78 και 45 Στροφών

Φωτογραφία που χρησιμοποίησε η εταιρεία RCA Victor ως εξώφυλλο στους δίσκους 45 στροφών. ##  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ  –  ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ  –  ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ 01 1958 – Odeon – GA 8064 (78 Στροφών) ΔΕΝ ΚΛΑΙΝΕ ΟΙ ΔΥΝΑΤΕΣ ΚΑΡΔΙΕΣ (νέος συρτός ανωγειανός) τραγούδι, λύρα : Νίκος Ξυλούρης λαγούτο: Γιώργος Κουμιώτης ΝΗΣΙΩΤΟΠΟΥΛΑ ( ΜΙΑ ΜΑΥΡΟΦΟΡΑ ΟΤΑΝ ΠΕΡΝΑ ) (καλαματιανός) τραγούδι, λύρα: Νίκος Ξυλούρης Β΄ φωνή: Ουρανία Ξυλούρη λαγούτο: Γιώργος Κουμιώτης κιθάρα: Σπύρος Περιστέρης 02 1960 – RCA Victor – 48G 2075 ΝΕΟΣ ΓΕΝΝΙΑΝΟΣ ( ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΙΜΑΙ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ) τραγούδι, λύρα: Νίκος Ξυλούρης λαγούτο: Γιάννης Ξυλούρης ΣΩΣΕ ΜΕ ΓΙΑΤΡΕ ΜΟΥ (αμανές) τραγούδι, λύρα: Νίκος Ξυλούρης λαγούτο: Γιάννης Ξυλούρης 03 1961 – RCA Victor – 47G 2157 [ ηχογραφήσεις του 1960 ] ΝΕΟΣ ΒΕΝΕΡΑΔΙΑΝΟΣ ΣΥΡΤΟΣ ( ΦΥΓΕ ΜΑΚΡΙΑ, ΠΟΛΥ ΜΑΚΡΙΑ ) τραγούδι, λύρα: Νίκος Ξυλούρης λαγούτο: Γιάννης Ξυλούρης ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΕΣ ΚΟΝΤΥΛΙΕΣ ( ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΟΥ ) τραγούδι, λύρα: Νίκος Ξυ

ΕΝΑΣ ΑΗΤΟΣ ΣΤΗ ΘΥΕΛΛΑ : Οι δύο εκτελέσεις (συρτό και σούστα)

Το εξώφυλλο του δίσκου ΠΑΝΤΕΡΜΗ ΚΡΗΤΗ που κυκλοφόρησε το 1983. Υπάρχουν δύο εκτελέσεις του κομματιού με τίτλο  «Ένας αητός στη θύελλα» στις οποίες τραγουδάει και παίζει λύρα ο Νίκος Ξυλούρης . Και στις δύο παίζουν λαγούτα ο Γιάννης Ξυλούρης ή Ψαρογιάννης και ο Ζαχάρης Φασουλάς (1936-2018). Και οι δύο ηχογραφήθηκαν το 1970. Τέλος, οι δύο εκτελέσεις έχουν ακριβώς τις ίδιες δύο μαντινάδες. Η διαφορά των δύο εκτελέσεων είναι ότι η μία έχει τη μορφή κρητικού συρτού ενώ η άλλη, τη μορφή κρητικής σούστας . Από το 1974 άρχισε να φθίνει σταδιακά η έκδοση δίσκων 45 στροφών (7" single) στην Ελλάδα, ενώ η μαζική παραγωγή τους σταμάτησε το 1980 όταν τη σκυτάλη είχαν ήδη πάρει τα 12" single 33 στροφών. Για αυτόν τον λόγο, πολλά από τα κομμάτια που είχαν κυκλοφορήσει στο πρώτο μέσον και δεν συμπεριλήφθηκαν σε μετέπειτα εκδόσεις δίσκων και συλλογών, άρχισαν να γίνονται δυσεύρετα και σπάνια, με αποτέλεσμα ολοένα και λιγότεροι να τα θυμούνται και ακόμα λιγότεροι να τα γνωρίζουν